DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Auta

firmy aut

Škoda Auto

 

Škoda Auto a. s. je český výrobce automobilů sídlící hlavně v Mladé Boleslavy. Škoda Auto je součástí koncernu wolksvagen Group.

 

Staré logo na automobilech
Staré logo na automobilech

Historie

Historie společnosti Škoda začíná v roce 1895, kdy se dva cyklisté, mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, rozhodli založit malou firmu na výrobu jízdních kol (poté, co je neuspokojila reakce německé firmy na jejich reklamaci vadného bicyklu). V roce 1899 začíná firma Laurin & Klement vyrábět i motocykly, se kterými se účastní i soutěží.

V roce 1905 se začíná vyrábět první model automobilu: Voiturette A; okamžitě se stává prodejním trhákem. Komerční úspěch působí, že se v roce 1907 automobilka mění na akciovou společnost. Za první světové války je firma součástí válečné výroby.

Po válce se společnost nadále rozvíjí, kromě osobních vozidel vyrábí i nákladní, ale také např. letecké motory. S cílem podporovat další rozvoj (a překonat problémy následující rozsáhlý požár roku 1924) společnost hledá silného partnera. V roce 1925 pak dochází ke spojení se strojírenskou firmou Škoda. To znamená konec značky Laurin & Klement, postupně se přechází na jméno a znak Škoda.

I Škodu postihla velká hospodářská krize (v průběhu které došlo ke změně názvu na Akciová společnost pro automobilový průmysl – ASAP), po které však pokračovala úspěšná éra, kterou přerušila až německá okupace za druhé světové války, za které je firma částí koncernu Hermann-Göring-Werke a vyrábí se zde zbraňové součásti a terénní vozidla. Výroba nákladních vozidel respektive nákladních automobilů a autobusů pod značkou Škoda ale pokračovala i po skončení 2. světové války. Tato výroba však byla z původního koncernu Škoda oddělena respektive direktivně převedena (v rámci velké reorganizace celého odvětví automobilového průmyslu) do jiných samostatných firem sídlících v Jablonci na Nisou a Mnichově Hradišti, nákladní vozidla byla později velmi známá pod svojí původní mateřskou značkou LIAZ (nyní opět tato značka patří do firemní skupiny koncernu Volkswagen). Výroba autobusů značky Škoda (a také značky Praga) byla ukončena tak, aby se jediným monopolním výrobcem autobusů v tehdejším Československu stal podnik Karosa sídlící ve Vysokém Mýtě.

Po druhé světové válce je automobilka oddělena od plzeňské části firmy Škoda a přeměněna na tzv. AZNP Mladá Boleslav („Automobilové závody, národní podnik“), přičemž je monopolním výrobcem osobních aut v tehdejším Československu. Kvůli omezeným možnostem styku se zahraničím je postupně patrné zaostávání v moderních technologiích. Automobily Škoda nejsou na západních trzích konkurenceschopné a významně se prodávají pouze ve východním bloku.

Po roce 1989 bylo rozhodnuto o vstupu silného zahraničního partnera, v roce 1990 se jím stala velká německá automobilka Volkswagen. Spojení se uskutečnilo 16. dubna 1991, čímž se Škoda stala čtvrtou značkou koncernu (vedle značek VW, Audi a Seat). Škoda byla opět přejmenována, tentokrát na Škoda, automobilová akciová společnost.

Technologický skluz se firmě podařilo brzy dohnat a dnes, pod značkou Škoda Auto, se automobily Škoda úspěšně prodávají na trzích celého světa. Automobilka provozuje vlastní vysokou školu a odborná učiliště. Automobily Škoda se účastní automobilových soutěží rallye (se závodním speciálem Fabia WRC, který je volně odvozený od sériové sportovní verze označované jako RS).

Dne 13. července 2006 vyrobila Škoda Auto desetimiliontý vůz v historii značky.[1]

Škoda Auto je v současnosti největším českým exportérem. 

Historie vyráběných modelů
  • (1895 – Slavia – bicykl)
  • 1905 – L&K A („Voiturette“)
  • 1906 – L&K B, C, D, E
  • 1907 – L&K B2, C2, F, FF, FC, HO, HL
  • 1908 – L&K BS, FCS, G
  • 1909 – L&K DL, DO, FDL, FDO, EN, FN, GDV, RC, FCR, L, LO
  • 1910 – L&K ENS
  • 1911 – L&K K, Kb, LOKb, LK, S, Sa
  • 1912 – L&K DN, RK, Sb, Sc
  • 1913 – L&K M, Mb, MO, MK, 400, O, OK, Sd, Se, Sg, Sk
  • 1914 – L&K Ms, Sh, Sk, T, Ta
  • 1916 – L&K Si, Sl, Sm, So, 200, 205
  • 1917 – L&K Md, Me, Mf, Mg, Mh, Mi, Ml, 300, 305
  • 1920 – L&K MS, 540, 545, L&K – Škoda 545
  • 1921 – L&K MK 6, 445, 450
  • 1922 – L&K A, 100
  • 1923 – L&K 500, 505, Sp, 210, 105, 150, L&K – Škoda 500, 505, 505 N, 150
  • 1925 – L&K – Škoda 120, 110, 115, 350
  • 1926 – L&K – Škoda 550, 550 N, 360, Škoda – Hispano Suiza
  • 1927 – L&K – Škoda 125
  • 1928 – Škoda 4 R
  • 1929 – Škoda 6 R, 430, 430 D, 645, 860, 154, 104, 104/II, 304, 304 N, 304 ND, 306, 306 N, 306 ND, 306 K, 306 NK, 504, 506, 506 N, 506 ND
  • 1930 – Škoda 422, 206, 206 D, 206 DN, 404 D, 404 DN, 404 DND, 404, 404 N, 404 Nd, 606 D, 606 DN, 606 DND
  • 1931 – Škoda 633
  • 1932 – Škoda 637, 637 D, 637 K, 650, 932
  • 1933 – Škoda 420 – Standard
  • 1934 – Škoda 420 – Rapid, 418 – Popular, 420 – Popular, 640 – Superb, 406 D, 406 DN, 406 DND, 406, 406 N, 406 Nd, 656 D
  • 1935 – Škoda 935, Popular Sport – Monte Carlo (typ 909), Rapid Six (910), Rapid (901, 914), 254 D, 254 G, 806 D
  • 1936 – Škoda Favorit (904), Favorit 2000 OHV (923), Superb (902, 913), 903
  • 1937 – Škoda Sagitta (911), Popular OHV (912)
  • 1938 – Škoda Popular 1100 OHV (927), Rapid OHV (922, 939R), Superb OHV (924), 532
  • 1939 – Škoda Popular 995 (937), Superb 4000 (919), 100 (942), 150 (943), 256 B, 256 G, 536, 706, 706 N, 706 ND
  • 1940 – Škoda Popular 1101 (938), 903
  • 1941 – Škoda Rapid 2200 (953), Superb 3000 – KFZ 15 (952)
  • 1942 – Škoda RSO – Radschlepper OST (Porsche 175)
  • 1946 – Škoda 706 R, 706 RO, Tudor 1101 (938)
  • 1948 – Škoda VOS, Škoda VOS-L
  • 1949 – Škoda Sport (966)
  • 1950 – Škoda Supersport (966), Tudor 1102
  • 1951 – Škoda MOŽ-2 (972), Tatra 600 (Tatraplan)
  • 1952 – Tatra 805, Škoda 973, 1200 (955), 1201 (980)
  • 1955 – Škoda 440 (970), 445 (983)
  • 1957 – Škoda 450 (984), 1101 OHC (968)
  • 1959 – Škoda Octavia (985, 702), Octavia Super (993, 703), Felicia (994)
  • 1960 – Škoda Octavia TS (995)
  • 1961 – Škoda Octavia 1200 TS (999), Škoda Octavia Combi (993 C, 703 C, 704), 1202 (981)
  • 1963 – Škoda Felicia Super (996),
  • 1964 – Škoda F3, 1000 MB (990, 721), 1000 MB de Luxe (990, 721)
  • 1966 – Škoda 1000 MBG de Luxe (710), 1000 MBX de Luxe (990 T)
  • 1967 – Škoda 720, Škoda 1100 MB de Luxe (715), 1100 MBX de Luxe (723 T)
  • 1968 – Škoda 1203 (997, 776)
  • 1969 – Škoda 100, 100 L (722), 110 L (717), 110 LS (719)
  • 1970 – Škoda 110 R (718-K)
  • 1971 – Škoda 120 S, 120 S Rallye (728)
  • 1975 – Škoda 130 RS (735)
  • 1976 – Škoda 742 105 S, 105 L, 105 GL, 105 SP, 120, 120 L, 120 LE, 120 LS, 120 GLS, 120 LX
  • 1981 – Škoda Garde (743), Rapid (743), Rapid 130 (747), 135 Rapid (747), 136 Rapid (747)
  • 1984 – Škoda (742) 105S, 105L, 105GL, 120L, 120LS, 120GLS, 120LX, 130 LR, 130 L, 130 GL , 135 L, 136 L, 135 GL, 136 GL (745), 120, 130 L, 130 GL , 135 L, 136 L, 135 GL, 136 GL
  • 1988 – Škoda Favorit (136 L, 136 LS, 135 L/LX/LE, 135 LS/GLX)
  • 1991 – Škoda Forman (136 L, 136 LS, 135 L/LX, 135 LS/GLX), Pick-up, Praktik, Van Plus (135 L/LX, 135 LS/GLX)
  • 1994 – Škoda Felicia (LX, GLX)
  • 1995 – Škoda Felicia Combi (LX, GLX)
  • 1996 – Škoda Octavia (LX/Classic, GLX/Ambiente, SLX/Elegance, RS, 4×4)
  • 1997 – Škoda Felicia Fun
  • 1997 – Škoda Felicia (SLX 1.6)
  • 1998 – Škoda Octavia Combi (LX/Classic, GLX/Ambiente, SLX/Elegance, RS, 4×4)
  • 1999 – Škoda Fabia (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance, RS)
  • 2000 – Škoda Fabia Combi (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance)
  • 2001 – Škoda Fabia Sedan (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance)
  • 2001 – Škoda Superb (Classic, Comfort, Elegance, Laurin&Klement)
  • 2004 – Škoda Octavia II (Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, RS)
  • 2005 – Škoda Octavia II Combi (Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, 4×4, Scout, RS)
  • 2006 – Škoda Roomster (Roomster, Style, Sport, Comfort)
  • 2007 – Škoda Fabia II (Fabia, Classic, Ambiente, Sport, Elegance)

 

 Koncepty

  • 783 Favorit Coupé (1987) [2]
  • Felicia Golden Prague (1998) [3]
  • Ahoj (2002) [4]
  • Tudor (2002) [5]
  • Fabia Paris (2002) [6]
  • Roomster (2003) [7]
  • Yeti (2005) [8]
  • Yeti II (2005) 9
  • Joyster (2006) 10

Více na stránce Škoda Concept Cars.

 

Nejprodávanější modely

 

Model  Počet vozů  
Škoda 105, 120, 130 2 008 740
Škoda Fabia 1 517 050*
Škoda Octavia 1 497 696*
Škoda Felicia 1 420 441
Škoda Favorit 1 077 136
* Údaj k 30. 6. 2006
 
 

Ford

Ford Motor Company (přesměrováno z hesla Ford)

Ford Motor Company (často nazývaná zkráceně Ford, někdy také FoMoCo) je nadnárodní korporace, vyrábějící automobily. Tento výrobce automobilů byl založen Henry Fordem v Deabornu, ve Spojených státech (kde sídlí v současnosti vedení společnosti), 16. června 1903. Na počátku 20. století byl Ford, společně s firmami General Motors a Chrysler, jako jeden z Detroitské „Velké trojky“ výrobců automobilů (společnosti, které dominovaly americkému automobilovému trhu). V roce 2004 však předčila firma Toyota Ford v celkových příjmech. Ford ale nadále zůstává jednou z dvaceti světových nejvýdělečnějších firem.

Ford zavedl metody masové výroby vozidel a hromadného managementu průmyslové pracovní síly. Ford uskutečnil nápady Eli Whitneyho, který vyvinul jednu z prvních montážních linek s použitím univerzálních součástek. Díky tomu bylo možno uvést do provozu velmi levnou, opakovatelnou a spolehlivou výrobu. Použití pásové dráhy k pohybu vozů k dělníkům bylo v tomto průmyslovém odvětví unikátní a rychle se stalo oblíbeným způsobem výroby. Jakmile se totiž stala práce jednoduchou a opakující se, bylo možné najmout nezkušené pracovníky, kteří se mohli rychle naučit jednoduché úkoly (ačkoli to odstranilo téměř veškeré uspokojení, které mohl mít dělník vykonávající různorodé činnosti).

 

 Obecný vývoj společnosti

zdroj: Výroční zpráva Ford Motor Company 2002

1896: Henry Ford montuje svoje první vozidlo – Quadricycle – na kostře kočáru se čtyřmi koly z bicyklu.

1901: Henry Ford vyhrává závody vysokoprofilových vozů v Grosse Pointe, Michigan.

1903: Založena společnost Ford Motor Company s 11 původními investory. Je představen Ford Model A “Fordmobile”.

1908: Je představen Ford Model T. Do roku 1927 se vyrobí 15 milionů kusů.

1911: Ford otevírá první továrnu mimo Severní Ameriku – v anglickém Manchesteru.

1913: Pohybující se montážní linka je představena v montážním závodě Highland Park, připravujíce Model T 8x rychleji.

1914: Ford zavádí minimální denní mzdu $5 (dvojitá než u jiných společností).

1918: Započata konstrukce komplexu montážního závodu River Rouge.

1919: Edsel Ford nastupuje místo Henryho jako prezident společnosti.

1922: Ford kupuje Lincoln Motor Company za $8 milionů.

1925: Ford uvádí na trh letadlo Ford Tri-Motor pro letecké služby.

1927: Ford uvádí druhou generaci Modelu A z komplexu River Rouge.

1932: Ford uvádí 8válcový motor z jednoho odlitku.

1936: Je představen Lincoln Zephyr.

1938: Je ustanovena divize Mercury, aby vyplnila mezeru mezi úspornými Fordy a luxusními Lincolny.

1941: Je představen Lincoln Continental. Ford začíná vyrábět džípy pro armádu. První pracovní smlouva s UAW-CIO pokrývá severoamerické zaměstnance.

1942: Výroba civilních vozidel zastavena, odklonění zaměření továren na výrobu bombardérů B-24 Liberator, tanků a dalších produktů pro válečné účely.

1943: Umírá Edsel Ford, Henry Ford pokračuje v prezidentství během války.

1945: Henry Ford II. se stává prezidentem.

1946: The Whiz Kids – dřívější důstojníci leteckých sil armády USA jsou najati, aby revitalizovali společnost.

1948: Představeno nákladní auto Ford F-Series.

1949: Ford předvádí moderní poválečné automobily. Uvedení kombíku „Woody“.

1954: Je představen Ford Thunderbird jako osobní luxusní automobil s 8válcovým motorem. Ford začíná s crash testy.

1956: Je představen Lincoln Continental Mark II za $10,000. Ford obchoduje na burze s kmenovými akciemi.

1959: Je ustanovena Ford Motor Credit Company, aby poskytovala automobilové financování.

1960: Představeny Ford Galaxy a Ford Falcon. Lee Iacocca se stáva viceprezidentem společnosti a generálním ředitelem divize Ford.

1964: Představeny Ford Mustang a Ford GT40.

1967: Je založen Ford of Europe.

1970: Ford uzavírá obchody v asijsko-pacifické oblasti.

1976: Představeny samonavíjecí bezpečnostní pásy.

1979: Ford získává 25% podíl v Mazdě.

1981: Ford Escort je představen v USA.

1984: Na trh je uveden Ford Sierra.

1985: Ford Taurus představen s revolučním stylem „aero designu“.

1987: Ford získává Aston Martin, Lagondu a Hertz Rent-a-Car.

1989: Ford získává Jaguar.

1990: Představena Mazda MX-5 Miata.

1991: Představen Ford Explorer, čímž se z venkovského/rekreačního džípu stalo oblíbené rodinné auto.

1993: Ford dává do standardní výbavy dva airbagy.

1996: Ford certifikuje všech svých 26 továren ekologickým standardem ISO 14001.

1998: Představen Ford Focus

1999: Ford kupuje Volvo (automobilovou divizi). Bill Ford se stává předsedou představenstva.

2000: Ford kupuje Land Rover od BMW.

2001: Retro stylový Ford Thunderbird je představen v nové verzi.

2003: 100. výročí společnosti Ford Motor Company.

2006: Nové modely S-MAX, Focus CC, Transit.

2007: Nové Mondeo.

Chrysler

Chrysler LLC je americký výrobce automobilů. Od roku 1998 do 2007 byl Chrysler a jeho dceřiné společnosti součástí německé DaimlerChrysler (nyní Daimler AG). Pod DaimlerChrysler se společnost jmenovala "DaimlerChrysler Motors Company LLC". 14. května 2007 DaimlerChrysler AG oznámila prodej 80.1% z Chrysler Group americké firmě Cerberus Capital Management, L.P., ačkoli si Daimler ponechal 19.9%. Poté získala firma současné jméno. 6.srpna 2007, po oznámení prodeje, Chrysler LLC (nebo "The New Chrysler") odhalil nové logo a spustil internetové stránky s rozdíly od staré pěticípé hvězdy.   Loga   Medailon Na začátku bylo logo firmy Chrysler kulatý medailon s nápisem CHRYSLER velkými písmeny napsanými na stuze.    Forward Look Radikální změna designu aut na "Forward Look" znamenala i změnu loga. Forward Look logo se skládalo ze dvou překrývajících se bumerangů, z nich spodní je červený a horní modrý.
Pentastar

 

 Pentastar

Forward Look končil, a tak prezident firmy Lynn Townsend hledal nové logo použitelné pro všechny divize. Chtěl něco co by každý okamžitě rozpoznal jako znak Chrysler a nijak nesouviselo s předchozím logem. Protože symbol neobsahoval žádný text, usnadnilo to firmě rozšířit se na mezinárodní trh.

Reklamy a jednatelé používali modrou Pentastar nebo bílou na modrém pozadí, zatímco Dodge používal červenou Pentastar nebo bílou na červeném pozadí. Divizní loga jako Dodgovský Fratzog se postupně stahovaly do roku 1981, kdy všechny divize používaly pouze Pentastar.

Hlavní budova Chrysler na Auburn Hills

První značka, která přestávala Pentastar postupně používat byla Dodge. Dodge začal používat logo beraní hlavy začátkem roku 1993 na autech Dodge Intrepid a Dodge Spirit. Chrysler začal používat medailon založený na původním logu. První auta byla roku 1995 Chrysler Cirrus a Chrysler Sebring. Toto logo se používalo do roku 1996.

17. května 2007 se rozhodlo pro oživení loga Pentastar v aktualizované formě (po oddělení od Daimler.)


 

 Okřídlené logo

Je adaptací původního medailonku, ke kterému se přidala dvě stříbrná křídla, a který nyní používá divize Chrysler. Po prodeji firmě Cerberus si znovu osvojili Pentastar jako společné logo, ale na autech samotných se používá okřídlený medailon.


 

 Divize

  • Chrysler — Osobní vozy, minivan a SUV
  • Dodge — Osobní vozy, minivan, nákladní automobily a SUV
  • Jeep — SUV
  • ENVI - Elektrické vozy a technologie
  • Global Electric Motorcars (GEMCAR) — Vozy na baterie
  • Mopar
  • Chrysler Financial — Finanční služby pro zákazníky a obchodníky firmy Chrysler

Suzuki

Suzuki Motor Corporation (スズキ株式会社, Suzuki Kabushikigaisha) je japonský výrobce automobilů, motocyklů, lodních motorů a dalších.

 Automobily

 současná produkce

  • Suzuki Grand Vitara II (od 2005)
  • Suzuki Ignis (od 2003)
  • Suzuki Jimny (od 1998)
  • Suzuki Splash (od 2008)
  • Suzuki Swift II (od 2004)
  • Suzuki SX4 (od 2006)
  • Suzuki XL7 (od 2006)

 

 starší modely

  • Suzuki Alto
  • Suzuki Baleno
  • Suzuki Grand Vitara
  • Suzuki Liana
  • Suzuki Samurai
  • Suzuki Swift
  • Suzuki Vitara
  • Suzuki Wagon R+

 

modely pro Japonsko

  • Suzuki Cervo
  • Suzuki Landy
  • Suzuki MR Wagon
  • Suzuki Palette

 

 Motocykly

  • Suzuki Bandit
  • Suzuki Burgman
  • Suzuki DR
  • Suzuki GS
  • Suzuki GSR
  • Suzuki GSX
  • Suzuki GSX-R
  • Suzuki Hayabusa
  • Suzuki Intruder
  • Suzuki Marauder
  • Suzuki RM
  • Suzuki SV
  • Suzuki Van Van
  • Suzuki V-Storm
  • Suzuki XF 650 Freewind

Lamborghini

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

 
Skočit na: Navigace, Hledání
Automobili Lamborghini S.p.A.
Založeno 1962
Zakladatel Ferruccio Lamborghini
Sídlo Sant'Agata Bolognese, Itálie
Klíčoví lidé Stephan Winkelmann,
Produkty Automobily
Mateřská společnost Audi AG
Oficiální web Lamborghini.com
Lamborghini Diablo
2004 Lamborghini Gallardo
2004 Lamborghini Murciélago Roadster

Italská společnost Automobili Lamborghini S.p.A. známá jen jako Lamborghini, je výrobcem vysoce výkonných supersportovních automobilů. V současnosti je dceřinou společností Audi. Sídlí v italském městečku Sant'Agata Bolognese a vyrábí v Boloni. Společnost založil v roce 1962 Ferruccio Lamborghini (19161993). Pro firmu navrhovali nebo navrhují vozy proslulí designeři a návrhářské firmy jako Franco Scaglione, Touring of Milan, Zagato, Mario Marazzi, Bertone, ItalDesign, Marcello Gandini a Luc Donckerwolke.

 

Historie

Ferrucio Lamborghini založil ve městě Centa v provincii Ferrara firmu Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů v roce 1948. V roce 1959 výrobu rozšířil o výrobu klimatizací. Na přelomu let 1962 a 1963 položil základy dnešní firmy – vznikla společnost Automobili Lamborghini. Jako úspěšný podnikatel vlastnil vozy Maserati, a Ferrari, se kterými však nebyl nikdy úplně spokojen.

Existuje více verzí příběhů o vzniku firmy. Základem většiny z nich je spor Enza Ferrariho s Lamborghinim, po němž se Ferrucio rozhodl vyrábět vlastní vozy a konkurovat tak Ferrari. Podle Lamborghiniho syna [1] došlo ke sporu v továrně Ferrari, kam si šel Lamborghini stěžovat na kvalitu spojky ve svém voze Ferrari 250GT. Enzo Ferrari na stížnost reagoval podrážděně a prohlásil, že Lamborghini může maximálně jezdit traktorem, když neumí jezdit autem. Lamborghini se vrátil do své továrny, spojku rozmontoval a zjistil, že dodavatelem spojek je stejná firma, která dodává díly pro jeho jeho traktory. Ve skladu našel správný náhradní díl a závadu tak odstranil.

Lamborghini se rozhodl, že jeho vozy by měl pohánět dvanáctiválcový motor. Ke konstrukci motoru byl přizván mladý talentovaný konstruktér Giotto Bizzarini, který předtím pracoval na motorech V12 u Ferrari. Motor měl 4 vačky zdvihající 2 velké vrtané ventily v každém válci. Výkon motoru byl neuvěřitelných 350 koní. Vůz pro tento motor navrhla firma Scaglione-Touring. Prototyp označený 350GTV se poprvé objevil na Turínském autosalonu. Hned první rok výroby sériového Lamborghini 350GT se prodalo 130 kusů. Ferrucio, narozený ve znamení býka, rozhodl, že jeho společnost bude mít býka také ve znaku.

Dalším vyráběným a úspěšně prodávaným typem byl Lamborghini 400GT. Prodeje obou modelů zajistily společnosti finance na vývoj převratného automobilu. Lamborghini Miura v roce 1965 představil Lamborghini osobně na Turínském autosalonu. Miura byla prvním skutečným supersportovním vozem automobilky. Motor u Miury byl uložen transverzálně. Vůz byl velmi úspěšný, jen v roce 1967 se prodalo 111 kusů. Firma se tak zařadila mezi velmi úspěšné výrobce drahých sportovních vozů.

V roce 1971 svět šokoval revoluční vůz Lamborghini Countach. Jako první měl vzhůru otevírané dveře, což se stalo poznávacím znakem všech pozdějších vozů Lamborghini. Countach měl na bocích mohutné otvory pro nasávaný vzduch a výkonný čtyřlitrový motor.

Následující rok se však stal pro firmu velmi ztrátovým. Došlo ke zrušení velké dodávky traktorů do jižní Ameriky a už financované rozšíření výrobních kapacit přivedlo firmu skoro k bankrotu. Ferrucio musel svůj podíl ve výrobě traktorů prodat Fiatu. Traktory Lamborghini se do současnosti vyrábějí ve společnosti Same Deutz-Fahr. Prodeje vozů Countach držely firmu „nad vodou“. Ropná krize v sedmdesátých letech spolu s dvouletým pořadníkem a nedočkaví zákazníci i problémy s financováním výroby a dodávkou dílů vedly v roce 1978 k vyhlášení úpadku.

Italský soud byl v roce 1980 pověřen hledáním nového vlastníka. Vybrána byla švýcarská společnost Patricka Mimrana, která vlastnila firmu až do roku 1987. Překvapením byl prodej firmy Chrysleru. Pod jeho vedením byl vyvinut nástupce vozů Countach – Lamborghini Diablo a automobilka se vrátila zpět na špici.

Chrysler, který se však později taktéž potýkal s finančními problémy, byl přinucen prodat značku indonéské finanční společnosti Megatech. Ta ji ovšem v roce 1998 prodala současnému majiteli, kterým je Audi.

 

 Současnost

V současnosti se prodávají tyto modely:

  • Murciélago LP640
  • Murciélago Roadster
  • Gallardo
  • Gallardo Spyder.

Modely v budoucnu, jako například nový vůz Miura má navrhovat Walter de'Silva (navrhl už vyráběné SUV LM002).

 

 Modely

Výroba Model Výkon kW / PS Vmax Zrychlení
0-100 km/h
Obrázek
1964 až 1967 Lamborghini 350 GT 206 kW /
280 PS
250 km/h 6,8 s
1966 až 1968 Lamborghini 400 GT 235 kW /
320 PS
255 km/h 6,4 s
1964 až 1966 Lamborghini P350 206–264 kW /
280–360 PS
250 km/h bis
280 km/h
6,2 s–6,8 s  
1966 až 1973 Lamborghini Miura 235–283 kW /
320–385 PS
274 km/h bis
295 km/h
5,5 s–6,8 s
1968 až 1970 Lamborghini Islero 235–257 kW /
320–350 PS
260 km/h bis
265 km/h
6,2 s  
1968 až 1978 Lamborghini Espada 257 kW / 350 PS 245 km/h 6,5 s
1970 až 1976 Lamborghini Jarama 257–268 kW /
350–365 PS
245 km/h bis
260 km/h
5,9 s–6,8 s  
1974 až 1990 Lamborghini Countach 260–335 kW /
353–455 PS
275 km/h bis
295 km/h
5,0 s–5,9 s
1975 až 1979 Lamborghini Urraco 134–195 kW /
182–265 PS
215 km/h bis
260 km/h
5,5 s–7,1 s  
1976 až 1981 Lamborghini Silhouette 189 kW / 260 PS 250 km/h 7,0 s  
1981 až 1988 Lamborghini Jalpa 187 kW / 255 PS 248 km/h 6,5 s
1982 až 1993 Lamborghini LM002 335 kW / 455 PS 200 km/h 8,2 s  
1990 až 2001 Lamborghini Diablo 362–434 kW /
492–590 PS
325 km/h bis
338 km/h
3,5 s–4,1 s
od 2001 Lamborghini Murciélago 426–471 kW /
580–640 PS
330–340 km/h 3,4–3,8 s
od 2003 Lamborghini Gallardo 368–382 kW /
500–520 PS
309 km/h bis
315 km/h
4,0–4,3 s
 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek